Cel mai folosit intrument de evaluare a deteriorării cognitive este MMSE-2.Acesta este centrat pe evaluarea orientarii temporo-spațiale, a memoriei, oferă o scurtă imagine asupra statusului limbajului oral, scris și citit, însă neglijează cu desăvârșire funcțiile executive, percepția, ceea ce duce la imposibilitatea diagnosticării la timp ori corecte a unor deficite cognitive frecvente precum demența fronto-temporală.
De asemenea, nivelul de instrucție al pacientului poate determina scoruri mai crescute ori mai ridicate în această probă.
Se recomandă, așadar, pentru screeningul cognitiv, inclusiv al deficitelor ușoare (acolo unde subiectul obține scoruri crescute la MMSE-2, însă deteriorarea este observabilă), probe alternative precum Scala de deteriorare Reisberg, Testul Ceasului, MOCA, GPCOG (General Practitioner Assessment of Cognition), ACE (Adensbroke`s Cognitive Examination), GAFS (Scala de Funcționalitate Globală).
Evaluarea comprehensivă este realizată de medicul neurolog, psihiatru și psiholog și are ca obiect nu doar diagnosticarea unei tulburări neurocognitive dar și identificarea și tratarea unor cauze reversibile, furnizarea de suport și informații aparținătorilor. Adresarea către aceștia se face, de regulă, la indicațiile medicului de familie.
Pentru o evaluare completă, însoțită de referat pentru Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, click aici: https://gabrielaudrea.ro/contact-gabriela-udrea/
Testul MMSE-2 pentru diagnosticul demenței
În ce constă testul MMSE
Orientare temporală
- În ce an suntem?
- În ce anotimp suntem?
- În ce luna suntem?
- În ce data suntem azi?
- În ce zi a saptamanii suntem?
Orientare spațială
- Unde ne aflăm acum?
- La ce etaj ne aflăm?
- În ce oraș ne aflăm?
- Care este numele județului în care este acest oraș?
- În ce țară ne aflăm?
Memorie imediată
Se rostesc rar numele a 3 obiecte între care nu există vreo legătură. Solicitați pacientului să le spună. Notați cu câte 1 punct fiecare cuvânt repetat. Repetați testul până când pacientul reușește să repete toate cuvintele (încercați de cel mult 5 ori).
Atenție și calcul mental
Pacientul trebuie să scadă din cifra 100 cifra 7, și anume să aplice 5 scăderi succesive. Notați cu câte 1 punct fiecare operațiune de scădere corectă: 100-7, 93-7, 86-7, 79-7, 72-7.
Memorie pe termen scurt
Întrebați-l pe pacient despre cele 3 cuvinte memorate anterior. Notați cu câte 1 punct fiecare cuvânt repetat în mod corect.
Limbaj
Notați cu câte 1 punct fiecare răspuns corect:
- Arătați pacientului un pix. Ce reprezintă acest obiect?
- Arătați pacientului un ceas. Ce reprezintă acest obiect?
Repetare
Cereți pacientului să repete o propoziție: Nu există dar, nu exista dacă.
Înțelegerea unei comenzi
Cereți pacientului să execute o comandă triplă. Notați cu câte 1 punct fiecare comandă executată corect:
- luați aceasta foaie de hârtie în mâna stângă
- împăturiți-o în două
- dați-o înapoi cu mâna dreaptă
Citire
Arătați pacientului o foaie de hârtie pe care ați scris cu litere mari “Închide ochii”. Cereți să citească și apoi să facă ce scrie pe foaie.
Scriere
Solicitați pacientului să scrie o propoziție la alegerea sa. Notați cu 1 punct dacă propoziția conține subiect și predicat, dacă este corectă semantic, indiferent de gramatică, ortografie sau tremor al mâinilor.
Cerinţă alternativă (dacă subiectul nu are abilităţi de citire-scriere):
Înmânați pacientului o foaie pe care este desenată o imagine și cereți-i să formeze o propoziție pornind de la imaginea respectivă. Acordați-i 1 punct dacă formulează cel puțin o propoziție cu sens.
Copiere
Arătați pacientului o foaie de hârtie pe care sunt desenate două dreptunghiuri care se intersectează și notați cu 1 punct dacă reușește să le copieze corect pe o altă foaie de hârtie.
Interpretare Test MMSE
Scor MMSE-2, Nivel de afectare
30-26 Normal
25-20 Declin cognitiv ușor
20-10 Declin cognitiv moderat
0-9 Declin cognitiv sever