Evaluarea deficiențelor senzoriale la copiii tipici

Ce sunt tulburarile de procesare senzoriala?

Copiii cu tulburari de procesare senzoriala se comporta in moduri ii pot confuza pe cei din jur. Pot fi hiperreactivi sau hiporeactivi la zgomote, lumini, pot sa se planga de hainele pe care le poarta, pot fi neindemanatici sau cu dificultati de coordonare ori slabe abilitati motrice fine. Unii copii plang foarte mult sau reactioneaza destul de puternic atunci cand au loc schimbari minore. Toate aceste lucruri se intampla din cauza faptului ca nu pot procesa suffcient toate informatiile ce le parvin prin intermediul simturilor. In Romania, specialistii confunda adesea aceste nevoi cu ADHD sau autismul. Ele pot fi simptome ale acestor tulburari, insa pot aparea si de sine statatoare. Multi copii cu ADHD ori alte tulburari pervazive de dezvoltare beneficiaza de terapia de integrare senzoriala, pentru a-i ajuta sa socializeze mai bine, sa isi controleze impulsivitatea ori sa agreeze anumite texturi, atingeri etc, nevoile in aceste arii fiind generate, de cele mai multe ori, de o procesare senzoriala defectuoasa. Totusi, exista si un procent de 15 % (!) din copiii tipici care sunt desincronizati senzorial.

Revenind la simturi, pe langa cele 5 cunoscute de noi toti (auz, vaz, miros, gust, tactil), exista inca 3 sisteme prin care creierul primeste informatie: cel vestibular, interoceptiv si proprioceptiv.

Sistemul vestibular se refera la echilibru, este localizat in urechea interna si integreaza toate informatiile despre pozitia capului si miscarea individului, fiind deci, responsabil cu achizitiile motrice ale copilului si cu orice fel de miscare, oricat de mica, realizata de acesta. Imaginati-va impactul unui dezechilibru la acest nivel.

Sistemul proprioceptiv ofera informatii despre miscari si pozitia corpului in spatiu, este denumit si simtul pozitiei sau al muschilor (majoritatea receptorilor se afla in muschi si piele) si se afla in stransa legatura cu cel vestibular si tactil. Vederea ne ajuta sa localizam un obiect, proprioceptia este stimulate prin presiune, compresie pe receptori. Ori de cate ori strangem ceva in mana, sarim, imbratisam, primim input proprioceptiv. Un copil cu proprioceptie deficitara va avea dificultati nu doar in a-si constientiza propriul corp, dar si in a se regla emotional, de vreme ce nu are incredere in fortele proprii. Modularea acestui sistem poate ajuta copilul sa se calmeze, sa se concentreze ori sa se invioreze.

Sistemul interoceptiv este simtul senzatiilor interne. Include dar nu se limiteaza la apetit, lipsa apetitului/ lipsa satietatii, nevoia de a merge la toaleta, durerile, excitatia, emotiile etc.

Copiii cu hiposenzitivitate sunt mereu in cautarea stimularii senzoriale (dau imbratisari stranse, se lovesc de obiecte, ating totul, duc la gura obiecte necomestibile , nu isi dau seama ca au defecat ori urinat etc), iar cei hipersensibili sunt cei care evita stimularea puternica (refuza alimente, refuza anumite texture, sa se murdareasca, sa fie udati pe fata, in cap etc).

Evaluarea senzoriala a copiilor tipici este realizata rar, atunci cand parintii sau medicii curanti ai unui copil, nu gasesc o explicatie somatica pentru semnele descrise mai sus. Odata realizat acest pas, parintii si terapeutii ocupationali pot sti ce activitati sa intreprinda cu micutii. O “dieta senzoriala”, activitatile de stimulare facute dupa ureche pot sa nu aduca niciun beneficiu copilului, daca nu se adreseaza nevoii lui specifice.